Kultura kave

KOFEIN JE ZDRAV ILI NEZDRAV?

Od uvijek, kava je bila posebno uporište naše kulture prehrane, a vruća šalica napitka koji se puši i danas ostaje najklasičniji način ugodnog prekidanja dnevnog ritma.
Ali do koje mjere, konzumacija kave gradi jedan zdravi običaj. Koji rizici deriviraju od pretjerane potrošnje? Nažalost, glede odnosa kava – zdravlje nastavljamo bilježiti previše predrasuda i pogrešnih ideja…  

Kava je štetna za srce
KRIVO  -  da je kava odgovorna za aritmije i nepravilnosti krvnog tlaka je prvi mit kojeg treba opovrgnuti. Ovi se efekti, mogu registrirati u posebnim slučajevima vrlo osjetljivih individua, ali za registriranje istih kod normalnih osoba treba dosegnuti vrlo visoke vrijednosti kofeina u organizmu, koje prelaze naše potrošačke navike glede kave. To potvrđuju i znanstveni podaci: u jednom istraživanju kojeg su proveli znanstvenici sa Harvard University iz Bostona, na uzorku od 45.000 muškaraca prosječne godišnje dobi od 40 do 75 godina, u niti jednom slučaju konzumacija kave nije uzrokovala povećavanje faktora rizika, niti za infarkt niti za druge kardiovaskularne bolesti.

Kofein poboljšava pozornost
TOČNO – direkto stimulirajući živčane centre, on osigurava bolje sposobnosti pamćenja, brže periode reakcije, a uzrokuje također i pozitivne implikacije na mehanizam vida. Stoga i ne čudi da su razni eksperimenti dokazali da se nakon jedne šalice kave poboljšava sigurnost vožnje.

Kofein podiže razinu kolesterola
KRIVO  -  ovaj je efekt bio promatran isključivo kod populacija sjeverne Europe gdje se kava priprema na način da se mljevena kava kuha u vreloj vodi, izvlačeći iz zrna sve masne komponente zrna. Kultura pripremanja espressa gdje je period kontakta vode sa dozom mljevene kave samo 25 – 30 sekundi utječe na činjenicu da se u espressu nalaze samo aromatske komponente.

Kava pomaže u mršavljenju
TOČNO – za probaviti 450 miligrama kofeina (cca 3 šalice espressa) organizam troši između 80 i 150 kalorija. Više-manje ekvivalentno jednoj dugoj šetnji, a učinci su značajniji kod pretilih osoba.

Kava može uvećati rizik od razvijanja tumora
KRIVO  -  još 1966. godine dr. David Higginson (Division of Cardiovascular Research, Mayo Clinic, Rochester, Minnesota, USA) je proveo istraživanje dokazujući da je gore spomenuta teorija nije utemeljena. Provedene su razna istraživanja obzirom na ideje o tome da kava pridonosi razvijanju nekih tipova raka (posebno debelog crijeva), ali nikada nije evidentirana bilo kakva poveznica ili dokaz. Naprotiv, neke od nedavnih proučavanja pokazuju da kava razvija obrambene, zaštitne mehanizme upravo protiv spomenutih vrsta tumora.

Kava usporava starenje
TOČNO – već neko vrijeme poznato je da se u kavi mogu naći znakovite količine polifenola, u borbi protiv djelovanja slobodnih radikala, vrlo efikasnih antioksidativnih supstanci koje ujedno usporavaju proces starenja. Najnovija istraživanja pokazuju da pozitivni učinci kave ne proizlaze samo iz snažne antioksidativne funkcije, nego iz kofeina samoga.

Kava je korisna kod glavobolje
TOČNO – dokazuju brojne studije: kava stimulira stezanje krvnih žila, što je dokazano korisno kod glavobolje.

Kava se ne preporuča za osobe koje pate od čira na želucu
TOČNO – zahvaljujući prisustvu klorogenskih kiselina, kava stimulira sekreciju kiselina i gastro djelovanja. Ako sa jedne točke gledišta, navedeno ima pozitivne učinke za probavne učinke, sa druge može uzrokovati probleme za osobe koje pate od gastritisa ili čira na želucu uslijed pojačanih sekrecija kiselina. U tom slučaju konzumiranje kave nije preporučljivo.